Sa opp finansjobb for å selge fiskeutstyr

Analytikeren levde av å verdsette selskaper og markeder. En rask titt på markedet for fiskeutstyr fikk ham til å satse alt. Inkludert helsen. I fjor omsatte han for 25 millioner kroner.


Tekst og foto:
Hilde Oreld, Finansavisen

Finansavisen har intervjuet Lars Christensen, innehaver av sportsfiskebutikken, Angler, i Nydalen.

– Jeg hadde aldri satset på en så stor butikk i dag. Jeg tror ikke at vi har sett begynnelsen på butikkdøden ennå. Konkursbølgen kommer. Jeg er kanskje den på huset som er mest skeptisk til retail, sier Lars Christensen.

Vi sitter i en sofagruppe ved peisen i en kjempestor butikk i Nydalen i Oslo. Opplevelsessenteret er rustikt og vareutvalget enormt. Her er fiskeutstyr i skjønn forening med kaffe og turutstyr.

– Dette er varelageret til nettbutikken. Plan og bygg har godkjent det som en butikk. Vi leier av Avantor, og de har gjort dette mulig. Jeg hadde aldri greid dette alene.

Men det er ikke langt unna sannheten. Butikken åpnet i juni for halvannet år siden. Da var gründeren en sliten mann. Han var ansvarlig for alt fra innkjøp av varer, regnskap, utvikle nettbutikk og åpne den fysiske butikken til logistikkfunksjon og ha kundeservice døgnet rundt.

– Jeg kjøpte en seng som jeg plasserte på kjøkkenet her i butikken. Der bodde jeg. På en måned gikk jeg ned 17 kilo. Planen var å jobbe like hardt i to måneder til. Min samboer tvang meg til å gå til legen. Da jeg kom dit, ble jeg møtt av seks søte sykepleiere. Det endte med at jeg ble lagt rett inn på akutten på Rikshospitalet. Fra sykesengen lanserte jeg nettbutikken. Den var på luften første august.

Fra analytiker til gründer

Arbeidskapasitet har han arvet fra sin mor. Hun var alene med fire barn, tok lang utdannelse og jobbet fulltid. I tillegg har han beste- og oldeforeldre som var gründere og en fetter som har gründet Swims.

– Av mor lærte jeg: Gjør det – og ikke gi deg før du er ferdig! sier mannen som vokste opp i Sandefjord hvor fiske har vært en naturlig del av livet hans.

Før han hoppet av og ble gründer, jobbet Christensen som private equity-analytiker i Formuesforvaltning og senere Cubera. Der verdsatte han bedrifter og markeder.

– Jeg så på markedet for fiskeutstyr. Det er stort, fragmentert og få aktører fokuserer på nettet. Bransjen har sovet. De har ikke sett fokuset skifte fra butikk til nett. Det manglet også en breddeaktør innen alle nisjer. Her har vi bygget opp spesialkompetanse på for eksempel laksefiske. Har du feil utstyr der, er det krise. Sesongen er så kort.

70 millioner kroner

På halvannet år har det skjedd mye. På kort tid gikk han blant annet fra 400.000 kroner til fire millioner kroner i omsetning per måned i nettbutikken.

– Starten var beintøff. For å lykkes som gründer, må du ha nerver av stål!

I fjor, som var første hele driftsår, omsatte Angler for 25 millioner kroner. Veksten i butikken var på 30 prosent. På nett var veksten 2.500 prosent.

I løpet av tre år er målet å ha ti prosent av markedet. Det tilsvarer en omsetning på 70 millioner kroner.

– I år vil vi omsette for mellom 40 og 50 millioner kroner. Minimum. Vi er også cashflow positive, har masse spennende planer fremover og er et godt team. Med sistemann på plass, blir vi åtte ansatte, sier Christensen og legger til at de nå jobber med å effektivisere ytterligere og bytte ut flere prosesser og systemer. De trenger også mer lagerplass.

– Bekymringen nå er hvordan vi skal håndtere videre vekst. Dette har tatt helt av, og nå er det lavsesong. Men vi har en plan for dette også. Det er først nå jeg tør gi litt slipp. I begynnelsen hadde jeg full kontroll på alle prosesser, nå vet jeg at jeg har flinke folk som vet hva de holder på med.

Kjører kunden til konkurrenten

Det går i ett for arbeidsjernet, både i butikken og privat. På kundelisten har han alt fra formuende, profilerte laksefiskere til tv-kjendiser og heroinister. Angler arrangerer kundekvelder og gratis fiskekurs, som for eksempel fluefiske. De ansatte bruker fritiden sin på sistnevnte. Innimellom inviterer de folk som har falt utenfor samfunnet på fisketur. Christensen liker å tenke annerledes. Han selger også vadebukser, som er kostbart, til kostpris til barn for å rekruttere unge fiskere.

– Hvis en kunde kommer hit og skal kjøpe noe vi ikke har, kjører vi ham til konkurrenten, slik at han kan handle der. Det er vår kundepolicy. Vi har også en kundebil; en Land Rover 1968-modell, sier han og peker utenfor vinduet hvor bilen står parkert. Inne i butikken har han en elektrisk fiskekano med alt utstyr som kan gjøre fem knop. Den låner han gjerne bort. Han er også blant de største bidragsyterne til prosjektet «Redd Villaksen».

Ser mot utlandet

– Skal du satse utenlands?

– Det er planen. I forbindelse med dette, skulle jeg undersøke om det er bedre å ha en aksjonæravtale med engelsk rett. Da kontaktet jeg et advokatkontor i London for å finne ut hvordan aksjonæravtaler kunne reguleres under engelsk rett. Vi hadde et møte, som resulterte i at jeg takket nei til dette. I etterkant kontaktet advokaten meg og lurte på om han kunne bli investor fordi han synes konseptet hørtes så spennende ut. Og ja, han er blitt investor.

På hjemmebane går det i ett. For ikke så lenge siden flyttet han og samboeren fra Oslo til hans røtter i Sandefjord. Seks dager i uken pendler han til Nydalen. Lørdager har han fri, men søndager liker han å være i butikken. Da blir han ikke forstyrret av kunder og telefoner.

– Som om ikke det var nok, fikk vi tvillinger for tre måneder siden. Og vi traff på to av to: begge hadde kolikk. Som her: full fart!

Les mer på www.angler.no